fredag 22 december 2017

Onämnda böcker - del 3

Här kommer fortsättningen på mina lästa, men ännu inte bloggade böcker - del 1 finns här och del 2 här.

"Bokklubben vid livets slut" av Will Schwalbe
Det här är en självbiografisk bok om tiden när Schwalbes mor stod under behandling för sin bukspottskörtelcancer. Schwalbe var den som följde med henne på alla läkarbesök och behandlingar och för att de skulle ha något att prata om under all väntetid började de prata om böcker. Både Schwalbe (som jobbade på ett förlag) och hans mor läste mycket redan innan och nu började de tipsa varandra om böcker och när båda läst en bok diskuterade de den.
Det här är en bok om glädjen att dela ett intresse med med någon och även om att lära känna varandra. Det är en sorglig, men ändå trivsam bok som jag gärna rekommenderar.
Och den har fyllt på min "att-läsa-lista"... ;)

"The Eyre Affair" av Jasper Fforde - som var en bokklubbsbok
Hur vi kom att välja den här boken minns jag inte, men jag är ganska säker på att jag hade ett finger med i spelet. Det är nämligen en bok helt i min smak. :) 
Thursday Next är en LitraTec (SpecOps 27), dvs hon är med och utreder fall som har med böcker att göra. Hon lever i ett, för oss, parallellt universum där Krim-kriget fortfarande pågår, där Wales kämpar för självständighet, där medlemmar av SO 12 (the Chronoguard) kan resa i tiden och där man kan ha en regenererad dodo som husdjur. Vilket Thursday har - Pickwick.
I denna bok får hon tillfälligt tillhöra en högre SO eftersom hon är den enda som känner igen den ökände skurken Hades Achillon. Hon är nära att stryka med, men räddas av en okänd man - som visar sig vara Rochester i "Jane Eyre"... Och när hon möter en framtida version av sig själv, söker hon sig till kontoret i Swindon.
En härligt skruvad bok, även om den av och till var något svår att följa med i. De andra i gruppen tyckte den var okej, inte mer. Själv har jag fortsatt läsa serien... :)


"Vägen till Sugar Maple Inn" av Louise Miller
En feelgood-roman om konditorn Olivia Rawling som flyr sitt hem efter en olycka på jobbet. Hon får anställning hos pensionatsägaren Margaret - en sur och grälsjuk dam somser fram emot att vinna årets pajtävling. Igen.
Som vanligt är det många förvecklingar, men ett lyckligt slut. Precis som det ska vara i en feelgood. :)
Boken är inte den bästa jag har läst, men funkar alldeles utmärkt som avkoppling i soffhörnet eller hängmattan - beroende på väderlek... 

"Ljuset vi inte ser" av Anthony Doerr
Franska Marie-Laure är blind, men lär sig hitta i staden med hjälp av faderns miniatyrer. Tyske Werner är barnhemsbarnet som vill bli radiotekniker, men riskerar ett liv i kolgruvan.
Man får följa deras liv fram till "nuet". Samtidigt som "nuet" berättas. Men an vet inte vad som är vad och vem som är vem - och hur allt kommer att sluta.
Historien är kanske något för lång, men den är underbar! Och språket är som en smekning för ögat! En helt underbar bok som bara måste läsas!

"Middagsmörker" och "Gryningsstjärnan" av Charlotta Cederlund
Áili blir föräldralös när hennes pappa dör i cancer. Så hon får flytta från Malmö upp till Idijärvi sameby där hennes morfar och morfarsmor bor. Inte bara byter hon miljö helt, utan hamnar i en - för henne - helt ny kultur. Hon visste inte att modern var same eftersom hennes pappa knappt pratat om sin fru med Áili.
Hon visar sig ha krafter som hon inte vet vad hon ska göra med. Eller hantera. Och dras in i kampen mellan det onda och det goda - som har pågått i hundratals år.
Detta är egentligen böcker för Unga Vuxna, men jag läste dem med stor behållning och även om mycket är kommet från författarens fantasi finns ett uns sanning i mycket av det som beskrivs. Vilket leder till ett intresse för våra egna urinvånare.
Idijärvi-trilogin avslutas i januari med "Midnattsljus" - och den ser både jag och A fram emot! Klart läsvärda böcker!

"Anna Karenina" av Lev Tolstoj - sommarens bokcirkelbok
Den här boken har jag haft stående i bokhyllan i många, många år. En orsak till att jag tvekat är storleken på den... Så det var perfekt att läsa den som e-bok. ;)
P.g.a. storleken kom vi fram till att den är helt rätt för sommarens läsning.
Jag trodde, i min enfald, att boken skulle handla väldigt mycket om Anna, men det dröjer ett par kapitel in i boken innan hon dyker upp och i sista delen är hon inte med alls - efter den "berömda tågscenen" som nämns i SRs bokcirkel. Och som jag aldrig hade hört talas om. ;)
Snarare verkar det som om Levin är den egentlige huvudpersonen, men vi får följa flera i familjen Oblonskij och deras vänner (däribland Anna oc Levin).
Det är en synnerligen intressant bok och jag är glad att jag har läst den, men den var något för lång och vissa saker kändes helt onödiga.
Att följa SRs bokcirkel samtidigt kändes som en klar fördel:


x

Inga kommentarer: