torsdag 16 augusti 2007

Avveckling av läsdagboken, del 3

Jaha, då fotrsätter jag väl lista böckerna i min manuella läsdagbok då. Ett par borde jag hinna innan det är dags för A's godnattsaga. :-)

  • "Samtal med en ängel" är en novellsamling som Nick Hornby är "pappa" till. Han och ett antal andra författare har skrivit ett antal noveller till förmån för autistiska barn. Det är tolv noveller av olika slag - och olika kvalité. En del var väldigt bra, medan andra var tämligen intetsägande.
  • "De osannolika systrarna Mitford" av Cecilia Hagen tyckte jag var väldigt intressant. Tyvärr minns jag inte mycket av den eftersom den största delen av boken lästes medan jag hade halsfluss och låg däckad i 40 graders feber...
  • "I vattenstenens hjärta" är skriven av en av mina favoritförfattare, Barbara Wood. Boken är ett slags novellsamling med en kristall som röd tråd. Den är inte en av hennes bättre, men helt OK.
  • "Misstanken" av Minette Walters är en spännande bok om en flicka som försvinner - samtidigt som det upptäcks att en pedofil bor i området... Jag är inte speciellt förtjust i deckare, men Walters skriver riktigt bra.
  • Trots att jag, som sagt, inte läser mycket deckare är även nästa i raden en sådan! "Gamla synder" av Elizabeth George. Den är seg till att börja med, men tar sig.
  • "När änglar faller" av Tracy Chevalier är - sådär. Seg till en början. Kan tillägga att jag inte förstår varför alla gillar hennes "Flicka med pärlörhänge" - jag blev bara frustrerad när jag läste den...
  • "Tunn luft" av Jon Krakauer tipsade tre eller fyra av mina vänner om - oberoende av varandra! Suveränt bra bok! Det är en ögonvittnesskildring av katastrofen på Mount Everest - den våren då väldigt många dog under bara ett par dygn. Måste läsas!

Nej, nu ska jag läsa "Nalle Puh och honungsträdet"! :-)

Inga kommentarer: