lördag 11 augusti 2007

Avveckling av läsdagboken, del 2

Här kommer fler av böckerna i den manuella läsdagboken...

  • "Scarlet & Feather" av Maeve Binchy. En bok jag gillade. Det var bra personporträtt och både spännande och överraskande. Visserligen något förutsägbar av och till, men det störde inte.
  • "Nattåg" av Barbara Wood & Gareth Woolton är en historia som bygger på verkligheten. Den var seg till en början, men tog sig. Jag gillar Wood's böcker, men denna är inte som de andra troligen p.g.a. verklighetsbakgrunden och medförfattaren.
  • "Ramses - Ljusets son" av Christian Jacq var både lättläst och intressant, men personporträtten var dåliga.
  • "Prime Time" av Liza Marklund. Jag tyckte den var spännande när jag läste den, men måste erkänna att så här ett par år senare vet jag inte vad den handlar om - mer än Annika Bengtzon...
  • Elizabeth Nemert's "Bortom stjärnan" var mycket bra! Den var lite svårläst p.g.a. den kompakta textmassan, men historien är mycket intressant.
  • "Solens diamanter", "Pärlor från månen" och "Havets safirer" är en trilogi av Nora Roberts. Huvudpersoner är två kvinnor och en man som alla tre kommer i kontakt med syskonen Gallagher - samt älvornas furste Carrick. Härligt romantiska böcker!
  • Johanne Hildebrandt's "Freja - Sagan om Valhalla", "Idun - Sagan om Valhalla" och "Saga från Valhalla" är en trilogi som utspelar sig i vendeltid och ger en möjlig (?) förklaring till uppkomsten av asatron. Jag tyckte de var bra.
  • "Fukta din aska" av Ernst Brunner är Carl Michael Bellman's "memoarer". Historien är intressant, men boken är seg och pladdrig.
  • "Kvinnorna vid Cane River" av Lalita Tademy hörde jag talas om första gången i Oprah Winfrey's bokklubb, där den lovordades! Men det var med rätta - en mycket bra bok. Man skulle väl kunna likna den vid "Rötter" av Alex Haley, men med kvinnorna i huvudrollen.

Det får räcka för den här gången! :-)

Inga kommentarer: