torsdag 19 juli 2012

Bokrecension: "The Lady of the Rivers" av Philippa Gregory

This post is in Swedish, but if you like historical novels (especially about English history) and/or novels about strong women I really recommend this book! Also see Philippa Gregory's webpage about the books.

Den här boken är del tre i serien om Rosornas krig (eller The Cousin's War - kusinernas krig - som Philippa Gregory kallar det) och handlar om Jacquetta, mor till Elizabeth som det berättas om i "The White Queen".

Jacquetta tillhör huset Luxemburg, är ättling till flodgudinnan Melusina och har se'n hon var liten haft kunskapen att, av och till, se in i framtiden. Hon gifts bort med hertigen av Bedford som är den engelske regenten i Frankrike och får hos honom möjligheten till urbildning -samt introduceras i alkemins mystiska värld.

Hon tillhör den unge kung Henry VI's hov där hon blir drottningens, Margaret av Anjou's, närmaste vän. När kungen glider in i en mystisk sömn och blir oförmögen att regera dras landet snart in i ett inbördeskrig mellan ätten Lancaster (som kungen tillhör) och ätten York, ledd av hertig Richard av York. Och Jacquetta och hennes familj befinner sig mitt i det hela av lojalitet till drottningen, kungen och landet.

En bra bok, som jag hade svårt att lägga ifrån mig (men av nå'n anledning slutade läsa efter vår resa till Thailand - livet kom nog emellan... - och nu återupptog och äntligen läste ut), men så är jag väldigt förtjust i historiska romaner i allmänhet och Gregory's böcker om 1400- och 1500-talens England i synnerhet. :)

3 kommentarer:

cissi sa...

Tack för tipset, den serien har jag missat. Just nu läser jag inte så mycket men är man bibliotekarie som jag så älskar man böcker:)

Cattiegirl sa...

Är ständigt på jakt efter bra boktips - trots att jag för det mesta hinner slockna i soffan om kvällarna...;-))))

Petraso sa...

va kul fåhöra bok resens av någon som inte är"proffs" du har sålt in dom till mig :9