fredag 22 juli 2011

Åska och pingviner / Thunder and penguins

Inatt drog ett rejält åskväder över Linköping. Så 0.40 kom A nedtassandes eftersom hon är åskrädd. En halvtimme senare brakade till rejält och en halvminut efteråt ropade O uppifrån sitt rum, "mamma?". J fick gå upp och hämta henne eftersom jag var "fastlåst" i sängen av A. Efter att O krupit upp i sängen på min andra sida (jag kände mig som en hamburgare...) sa jag att "du är ju inte åskrädd". "Nej, men det lät ju så högt!" svarade hon - och somnade strax efter det.
Efter 1,5 timme hade åskan dragit iväg och A gick med på att gå upp till sin säng istället - och O bar jag upp: hon sov hela tiden. Så jag somnade strax efter halv tre - och gick upp för att gå till jobbet fyra timmar senare. Det är tur att det redan är helg!
Past night a thunderstorm passed Linköping. So at 0.40am, A came down since she's afraid of thunder. Half an hour later a loud thunder came and just after that O calls out "mama?". DH fetched her since I was "locked" in bed by A. When O got in our bed (I felt like a mommy-hamburger with two little DD buns on each side...) I said that "you're not afraid of thunder, right?". "No, but that one was really loud!" she replied - and fell asleep shortly after.
After 1,5 hrs the thunder had passed and A agreed to go back to her bed. I carried O to her bed - while she slept. So I went to sleep about 2.30am - and got up to go to work about 4 hrs later. TGIF!

Och mer åska lär komma inatt och imorgon...
And more thunder is said to come tonight and tomorrow...

Utmaning 4 i Mollys Sommartävling är att inspireras av en filmaffisch. Jag använde den som "skiss" och gjorde en layout om tjejerna och "Pingvinerna från Madagaskar". Maken hade sparat ner ett antal avsnitt av den TV-serien på vår surfplatta inför Kreta-resan och tjejerna kollade dessa medan de väntade på att det skulle bli dags att gå ner till poolen eller till restaurangen eller... Det ledde till att de lärde sig replikerna och citerade dessa både nu och då. "Glömskesprej? Heeelt fantastiskt!" ;)
Challenge 4 at the Summer contest at Molly's is to be inspired by a movie ad. I used it as "sketch" and made a layout about DDs and "The Penguins from Madagascar". DH had saved a bunch of episodes on our Eee-pad and DDs watched them while waiting for us to go to the pool or to eat, when in Crete. This led to them learning the lines by heart and quoting those every now and then.


Detaljbilder...
Details...

Inga kommentarer: