tisdag 22 mars 2011

Anne på Grönkulla / Anne of Green Gables

Det är en bok jag läste både en och tre gånger när jag var 10-13 år. Och när nu A har nått upp i den ålder att hon uppskattar de böcker jag gillade fick hon den som ljudbok (hon lyssnar på ljudbok efter att jag läst för henne, medan hon somnar) för ungefär ett halvår se'n.That's a book I read both one and three times in my pre-teens. And when A was going on the same age she got it as audio book about half a year ago (she listens to audio books when going to sleep, after I've read her a bedtime story).

Eftersom jag tänkte att hon då skulle gå på del två i serien som kvällshögläsning, då hon lyssnat på ettan, tog jag fram boken jag fick av min "själsfrände" A-L: den engelska utgåvan av "Anne på Grönkulla" för att fräscha upp minnet.
And since I assumed she would want to hear the second book in the serie as bedtime story, since she'd listened to the first, i picked up the book I got from my "bosom friend" A-L: the English version of "Anne of Green Gables", to spark my memory.

Det har varit väldigt roligt att återknyta bekantskapen med denna "barndomsvän" (precis som med Laura, då jag läst nästan alla böckerna i "Lilla huset på prärien"-serien för A), men på orginalspråket.
It's been a pleasure to renew the acquaintance with this "childhood friend" (as with Laura, since I've read almost all the books in the "Little House on the Prarie" serie to A), but in the original language.

Det roliga är dock att A ville att jag skulle läsa första boken, trots att hon hört den som ljudbok. :) Så när jag idag avslutat "min" bok, har jag och A fortfarande ett tiotal kapitel kvar i den svenska versionen. Snacka om favorit i repris. ;)
The fun thing is that A wanted me to read the first book, even if she'd heard it as audio book. :) So when I've ended "my" book today, I and A still have some ten-twelve chapters left of the Swedish version. Old favourites, indeed... ;)

Inga kommentarer: