tisdag 3 april 2018

"Ett jävla solsken" av Fatima Bremmer

När jag skulle på kurs nere i Tylösand och hade en lång bussresa att se fram emot tog jag ett abonnemang på Nextory. Boken jag valde att börja med är Bremmers biografi om Ester Blenda Nordström.

Jag är inte helt van att lyssna på ljudböcker eftersom jag knappt gjort det sedan barnvagnspromenaderna med O för dryga tio år sedan, så tyvärr vandrade tankarna iväg ibland och jag kom på att jag missat några minuter här och där... :)

Det är dock en mycket intressant bok om en person som inte är lika känd nu som för hundra år sedan. Ester Blenda Wallraffade innan ordet "uppfanns" och hon var journalist i en tid då kvinnor fick lov att göra de tråkigaste uppgifterna på en tidning.
Hon jobbade som lärarinna för samebarn för att kunna berätta om samernas liv - om än ur kolonial synvinkel - och hon levde i Sibirien med en make hon gifte sig med bara för att få följa med dit...

Det är en synnerligen intressant bok och jag rekommenderar den!


Inga kommentarer: