onsdag 22 juli 2015

Bokrecension: "Vildfågel" av Linda Karlsson

Jag hade en dryg femtilapp kvar på mitt presentkort hos Adlibris och hittade den här boken för 39kr. "Baksidestexten" löd enligt följande:
Skottland år 1050. I flera hundra år har norska vikingar koloniserat delar av området och börjat blanda sig med den keltiska befolkningen, men relationen mellan de båda folken är fortfarande spänd.
Stormansdottern Ingvild Arngrimsdotter reser från Nidaros i Norge till sin fars gård nära Isle of Skye för att bosätta sig där. Väl framme visar det sig att fadern är död och att en klanledare vid namn Duncan mac Dougal har konfiskerat hans ägor. Ingvild påbörjar en farlig kamp för att få tillbaka gården. Hon får oväntad hjälp av Duncans yngste son Owain. Men de känslor som uppstår mellan dem ses inte med blida ögon av alla.
Jag tänkte att eftersom jag gillar böcker om historia och om Skottland kan det kanske vara nå't att ha - och den var ju inte speciellt dyr. Även om handlingen säkerligen är lätt förutsägbar, men ibland kan det vara OK. :)

Och nog var den förutsägbar alltid. För naturligtvis trotsar Owain sin far och förälskar sig i denna tuffa, men ändå sköra vikingadotter. Och naturligtvis ser Owains elake bror till att de blir tillfångatagna och hamnar i arrest och hon smeker ömt hans blåmärken och...

"Hmmm... Harlequin....", var min tanke. Och mycket riktigt är första versionen av boken skriven för en tävling hos Harlequin, men eftersom manuset inte gick vidare publicerade hon den som e-bok själv.

Det är en bok man både kan ha och mista och hade nog passat mig bättre under min tonårstid när jag varvade Stephen King med Barbara Cartland och Caroline Courtney...
Min rekommendation när det gäller den här boken är helt enkelt att hitta nå't annat att läsa!


Inga kommentarer: