måndag 14 januari 2008

Recension: "Hanas resväska" av Karen Levine

När jag och A var till Bokbussen i torsdags hittade jag en liten bok vid hyllan för biografier. Den var liten både till formatet och tjockleken - plus att det inte var alltför små bokstäver. Så jag tyckte att jag kunde låna den, trots att jag håller på och läser en bok och har minst två i hyllan jag ska läsa... :-)

Boken ifråga heter "Hanas resväska" och är skriven av Karen Levine. Det är en sann historia om en judisk flicka, om hennes resväska som hamnar på ett undervisningscentrum i Japan och om Fumiko Ishioka som lovar barnen som besöker centrumet att försöka hitta den flicka som en gång ägde resväskan.

Ms Ishioka, som arbetar vid Tokyo Holocaust Education Resource Center, ber museumet vid Auschwitz om att få låna några saker ur museumets arkiv - för att de japanska barnen ska få en mer konkret bild av det hemska som hände i Europa på 40-talet. Bl.a. får de låna en resväska på vilken det står "Hana Brady Waisenkind" (= Hana Brady föräldralös) på. Barnen undrar vem denna Hana var och hur det gick för henne. Ms Ishioka lovar att försöka ta reda på det.

En liten lättläst och tänkvärd bok om Förintelsen. Jag kan tillägga att jag läste ut den på ca en timme...

Inga kommentarer: