onsdag 25 april 2007

Recension: "Var sak på sin plats" av Rita Emmett

Jag är sjukligt förtjust i böcker om att rensa upp där hemma eller att bli mer effektiv osv. Så när jag var på Bokbussen senast kunde jag således inte låta bli att låna hem Emmett's "Var sak på sin plats".

Det är en liten bok som helt enkelt ska hjälpa dig att ta tag i att rensa bland högarna så att du hittar det du letar efter - inklusive matbordet när du får gäster. Den gick rätt snabbt att läsa (jag lånade den i torsdags och läste ut den igår - och då har jag ju en liten O som tycker att det är lite halvonödigt att mamma engagerar sig i böcker snarare än henne).

Fick jag några tips? Inga nya. Istället tycker jag nog att den här boken är en fusion av Karen Kingston's "Rensa i röran med feng shui" (få bort högarna genom att slänga, skänka och mööööööjligen spara lite grann - varvid energin kommer som ett brev på posten) och David Allen's "Få det gjort! Svart bälte i vardagseffektivitet" (gör det nu om det tar mindre än två minuter).

Och nej, trots alla dessa böcker och all denna teori har jag det fortfarande stökigt både här hemma och (när jag inte är mammaledig) på jobbet. Jag hävdar att jag har det viktigaste överst och tyvärr är allt viktigast... ;-)

Inga kommentarer: