onsdag 13 november 2013

Bokrecension: "Voyager" av Diana Gabaldon

This is a book review in Swedish. You can read more about the book here.

Första gången jag läste den här boken gorde jag det på engelska. Eftersom jag inte trodde den hade kommit på svenska än. Damen i bokhandeln berättade nämligen att det enda hon kunde se i sin dator av den här författren var dels de två första böckerna i serien och så en annan serie: "Sjöfararna I" och "Sjöfararna II". Så då hittade jag rätt på den engelska versionen på bibblan. Se'n visade det sig att boken ansetts så tjock att det svenska förlaget gav ut den i två delar... :)

Detta är tredje boken om Claire och Jamie. Nu hade Claire, Roger och Brianna upptäckt att Jamie faktiskt var vid liv efter slaget vid Culloden och började följa honom i arkiven. Hur han skonades av Lord Melton eftersom denne menade att familjehedern krävde det, då Jamie sparat hans brors liv. Hur han levde gömd i flera år och hur han sedan togs till fånga och spenderade tio år i ett fängelse.

När de konstaterar att han lever och har hälsan i Edinburgh ganska precis tvåhundra år innan deras egen tid inser de alla att det kanske är möjligt... Kanske kan Claire återvända och återuppta livet med sin älskade?

Naturligtvis kan hon det. Och gör det. Och hamnar till slut i Västindien bland voodoo-präster och getter, på jakt efter en bortrövad systerson och Den Vita Häxans skatt.

Jag konstaterar att det är en fördel att ha läst boken tidigare, för då är det inte riktigt lika nervpirrande på krigsskeppets pestsmittade däck eller i Jamaicas magifyllda djungel, men spännande nog. :) Och härligt romantiskt, av och till, så klart.
Om jag tycker den är läsvärd? Annars hade jag väl inte tagit upp den för sisådär sjätte-sjunde gången (eller vad jag är upp i  nu...), eller hur?! ;)

Inga kommentarer: