torsdag 21 februari 2013

Bokrecension: "The Kingmaker's Daughter" av Philippa Gregory

This post is in Swedish, but you can read about the book here.

Det slog mig just att jag helt missat att skriva om den här boken! Jag läste den ju i höstas...

Boken är en del av Philippa Gregory's serie om kungligheterna under Rosornas Krig och handlar om Anne Neville. Hennes far var känd som "kungamakaren" eftersom han satte den ene kungen efter den andre på Englands tron - vilket även skedde genom att använda sina döttrar som "spelpjäser".

Anne blir sålunda bortgift med Edvard Lancaster, sonson till Margaret Beaufort ("The Red Queen"), medan hennes syster Isabella blir gift med George, hertigen av Clarence - son till hertigen av York och bror till kung Edvard. Dvs de befann sig på varsin sida i kriget...

Anne förlorar sin make i kriget, men räddas av Richard av York, en barndomsvän och den tredje York-brodern. Hon får husarrest hos sin syster. Och efter en tid gifter hon sig med Richard.

Och deras far lyckas inte bara göra en av döttrarna till drottning av England, utan båda...

Den här boken var väldigt spännande, även om jag ju "visste" hur det skulle gå (vilket är både bra och dåligt med att läsa om personer som funnits och historien därmed är verklighetsbaserad om än inte 100% sann). Jag rekommenderar den verkligen!

Inga kommentarer: