fredag 2 september 2011

Crop & LSNED

Designat har CC fram till den 11:e och här är mitt bidrag till en av utmaningarna: att scrappa ett svart-vitt (gärna äldre) kort med färgglada papper och dekorationer.
Designat has a CC ongoing till the 11th and here is my take on one of the challenges: to scrap a b/w (preferably vintage) photo with colourful pp's and embellies.
Bilden föreställer min mormors morföräldrar. Hennes morfar, Johan Andreas, var från Danmark och hon berättade att det sas att han varit tvungen att fly landet eftersom han mördat en man. Min forskning visar dock bara att hennes mormor, Kristina, for till Danmark för att tjäna piga och kom hem några år senare, gift med en dansk skomakare... :)
The photo is of my grandmother's grandparents. Her grandfather, Johan Andreas, was from Denmark and she told me the saying was that he had to escape from the country since he had murdered a man. But my research only shows her grandmother, Kristina, went to Denmark to work as a handmaid and returned a couple of years later, married to a Danish shoemaker... :)



Jag följer Shimelle's online-kurs "Learn Something New Each Day", som går ut på att man ska vara observant i vardagen och lära sig av det som händer och sker - se'n om lärdomen består i nå'nting konkret (som att lära sig handha den nya TVn) eller en aha-upplevelse är kvitt samma. :)
I'm attending Shimelle's online class "Learn Something New Each Day", where you learn to learn from your everyday - be it something concrete (like how to operate your new TV) or something more of an aha-moment. :)
Jag har bestämt mig för att dokumentera mina lärdomar i ett 6x6-album (som är sååååå litet) och här är de två första (kursen pågår hela september)...
I've decided to document my learnings in an 6x6-album (that is sooooo tiny) and are my two first (the class is on for the entire month)...

Igår lärde jag mig att man inte ska låta fötterna tänka åt en så att man trampar på på vanas väl upptrampade stig. Då letar man nämligen efter bilen där den brukar stå, inte där den faktiskt står - på andra sidan husen...
Yesterday I learned not to let my feet think since this makes you walk the usual path - ending up where your car usually is, but where it's not - since it's on the totally other side of all the buildings...
Den här lilla layouten har jag gjort enligt MSW's första ABC-utmaning: A is for arrows (pilar).
This little layout is made for the ABC-crop at MSW - the first challenge is A for arrows.


Idag (och även igår) kom jag fram till att luncherna är så väldigt mycket trevligare när man har trevligt lunchsällskap. :) S är tillbaka från sin mammaledighet, så nu har vi återupptagit våra - i mitt tycke - trevliga luncher igen.
Today (and also yesterday) I've noticed that lunch is so much nicer when you have nice company. :) S is back from her maternal leave and we are lunching together again.


2 kommentarer:

Bonita Rose sa...

beautiful pages.. wow!

Mamsen sa...

Så smart du är och så söta bilder du ritar!
Det blir som ett litet fjärilsalbum, där att du nålar upp "fjärilarna" som annars bara fladdrar förbi.
Nåt för mig också kanhända ;o)
Kram