lördag 2 juni 2007

Andel manliga/kvinnliga författare i hyllan

Hos bl.a. Johanna/Bokidioten finns svar på en utmaning gällande hur stor procent av de skönlitterära böckerna i bokhyllan som är skrivna av kvinnliga författare. Ursprungligen kommer utmaningen från Christian/Nekulturny.

För den som antar utmaningen gäller följande regler:
1. Utmaningen handlar bara om skönlitteraturen - "non-fiction" får alltså ej vara med.
2.Räkna böcker, inte författare. M a o har du 100 böcker och t ex 13 av dem är skrivna av en kvinna så har du 13 % kvinnliga författare. Sedan spelar det inte någon roll om alla dessa 13 böcker är skrivna av samma författare.
3. Räkna ej med antologier eftersom de består av blandad kompott.

När jag räknade igenom min och makens gemensamma bokhylla (OK, de flesta av böckerna är mina...) visade det sig att vi har 103 böcker skrivna av manliga författare och 114 skrivna av kvinnliga! Dvs 52,5% har kvinnliga författare (och då har jag inte räknat med de tre böckerna av Saga Borg eftersom jag inte vet om de ska definieras som skrivna av kvinna eller man - kanske ska två av dem räknas som kvinnliga och en manlig eftersom det väl är just två kvinnor och en man bakom pseudonymen...).

Jag kunde också konstatera att flera av böckerna är samlingsvolymer, så procenttalet hade annorlunda om jag hade haft bl.a. alla böckerna om Sabina (av Vibeke Olsson) och broder Cadfael (Ellis Peters) fristående. :-)

Inga kommentarer: